11 redenen waarom goede medewerkers vertrekken!
 
Vaak horen we managers klagen over het feit dat hun beste mensen weggaan met alle gevolgen van dien voor de continuïteit van het werkproces, de hoge kosten om een nieuwe medewerker te vinden, etc.In deze stroom van verwijten en klachten ontbreekt echter telkens de kern van de zaak;
 
Medewerkers verlaten niet hun baan, zij verlaten hun manager!
 
Het trieste in zulk (onnodige) verloop is dat het heel makkelijk vermeden kan worden.Het enige dat daarvoor nodig is, is een ander perspectief en wat meer moeite van de kant van jou als manager.Wil je voorkomen dat je beste mensen hun biezen pakken; laat dan de onderstaande punten goed tot je doordringen. Wanneer je zaken bij jezelf herkent; doe er dan iets aan!
 
1 Medewerkers zich laten overwerken: Niets brandt je goede medewerkers zo af als ze structureel te hard te laten werken.Het is echter verleidelijk om je goede mensen steeds weer voor alles in te zetten. Je krijgt immers zaken voor elkaar. De keerzijde wordt hierbij vergeten; deze medewerkers krijgen het gevoel dat ze gestraft worden voor hun excellente prestaties. Onderzoek toont verder aan dat het structureel teveel laten werken van mensen contraproductief werkt: wanneer de werkweek uit meer dan 50 uur bestaat, daalt de productiviteit per uur substantieel.
 
 
2 Niet erkennen bijdragen en onvoldoende belonen van prestaties: De kracht van een schouderklopje wordt structureel onderschat. Zeker bij je topmensen die vaak intrinsiek gemotiveerd zijn. Iedereen houdt van complimentjes en zeker de mensen die iedere keer weer alles geven voor een goed resultaat. Als manager moet je met deze mensen ook het gesprek aangaan om te horen waarvóór ze het doen. Voor de een is dat bijv. een opslag, voor de ander het erkennen van zijn of haar prestaties.
 
3 Onvoldoende betrokkenheid: Meer dan de helft van de medewerkers die weggaan, doen dat vanwege de relatie met hun baas. Excellente managers weten hoe ze een balans aanbrengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Dit zijn de managers die het succes van hun medewerker vieren, met hem meeleven in moeilijke tijden en die hun mensen op een positieve wijze uitdagen.
 
4 Afspraak is afspraak? Het doen van beloftes plaatst je als manager op de flinterdunne lijn tussen je mensen blij maken en je mensen zien weggaan. Wanneer je je aan je afspraken houdt, groei je in de ogen van je medewerkers omdat je er blijk van geeft dat je te respecteren en te vertrouwen bent. Wanneer je je echter niet aan je afspraken houdt kom je over als onverschillig en respectloos. Daarbij komt nog eens; wanneer de baas zich al niet aan zijn afspraken houdt, waarom zouden zijn medewerkers dat dan wél doen?
 
5 De verkeerde mensen aannemen en belonen: Goede medewerkers willen werken met gelijkgestemde professionals. Wanneer managers vervolgens nieuwe medewerkers aannemen die eigenlijk ‘onder de maat’ presteren, is dat een stevige demotiverende factor voor de mensen die met deze nieuwelingen moeten werken. De verkeerde mensen bevorderen is nog veel erger! Wanneer je als medewerker voortdurend goed presteert maar bij een promotie wordt gepasseerd ten gunste van iemand die zich met mooie praatjes op die plek manoeuvreert, is er eigenlijk geen grotere belediging denkbaar. Niet vreemd dat goede mensen dan weggaan.
 
6 Geen plek voor Passie: Medewerkers met talent hebben passie voor hun vak. De mogelijkheid om die passie uit te leven zorgt ervoor dat zowel hun voldoening in het werk, als ook hun productiviteit stijgt. De angst van veel managers dat medewerkers zo hun productiviteit en focus verliezen, is hierbij ongegrond. Onderzoek laat zien dat mensen die hun passie kunnen uitleven in een flow terecht komen. En mensen in een flow zijn vijf keer productiever!
 
7 Ontwikkelen? Hoezo? Teveel managers verzuimen om hun mensen te ontwikkelen door met name vertrouwen, autonomie en empowerment te bieden. De mensen moeten dit dan uit zichzelf halen. Goede managers hebben echter voortdurend aandacht voor hun mensen door te luisteren en goede feedback te geven. Juist bij getalenteerde medewerkers is het belangrijk steeds te zoeken naar gebieden waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Je beste mensen willen feedback! Het is jouw taak als manager om ze die te geven, anders gaan ze zich vervelen of worden zelfvoldaan.
 
8 Onvoldoende plek voor creativiteit: De meest getalenteerde medewerkers zijn altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing in hetgeen dat ze doen. Wanneer je deze mogelijkheden om wat voor reden ook wegneemt, zijn ze snel uitgekeken op hun werk. Je beperkt en frustreert bovendien niet alleen je medewerkers maar ook jezelf!
 
9 Wanneer je je mensen niet intellectueel uitdaagt… Grote leiders dagen hun medewerkers uit om zaken te realiseren die in eerste instantie onmogelijk lijken. In plaats van gewone saaie doelen te stellen, stellen zij doelen die hun mensen uit hun comfortzone halen en doen er vervolgens alles aan om hun mensen daarin te laten slagen. Medewerkers die functioneren op de automatische piloot, gaan op den duur weg. Ze zoeken een andere baan die hun intelligentie prikkelt en uitdaagt.
 
10 Vertrouw je medewerkers! Veel organisaties en managers zijn gewend om hun medewerkers op basis van controle aan te sturen. Maar wat is nu beter? Controle of vertrouwen? W2 Insight gelooft dat organisaties optimaal functioneren wanneer medewerkers de juiste mix van vrijheid en verantwoordelijkheid ervaren. Aansturen op basis van vertrouwen is op de lange termijn absoluut het meest duurzaam. Het zorgt voor succesvolle, flexibele en innovatieve organisaties. En medewerkers willen graag bij dit soort organisaties werken. Aansturen op basis van vertrouwen is echter niet hetzelfde als het ineens volledig loslaten van medewerkers. Het is een traject dat je als manager samen met je medewerkers ingaat. Het vraagt zowel van de organisatie, leidinggevenden als medewerkers een andere mindset en een ander gedrag. Training en begeleiding zijn hierbij essentieel.
 
Het is belangrijk dat iedereen op zoek gaat naar een nieuwe balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Je zult tijdens dit proces continu in contact met je medewerkers moeten blijven. Alleen zo zie je namelijk wat er nodig is om ze steeds een stap verder te brengen en alleen dan zie je welke begeleiding, leiderschapsstijl of aansturing er op dat moment nodig is.
 
11 De manager als voorbeeld. Het gaat fout wanneer management zelf niet in praktijk brengt wat ze prediken naar hun medewerkers. Als manager heb je altijd een voorbeeldfunctie; sterker nog; wat er in het team speelt is vaak een afspiegeling van wat er bij jou of in je managementteam speelt. Een manager moet altijd al het goede voorbeeld geven, vooral in tijden van crisis wanneer er behoefte is aan sterk leiderschap. Wordt er beknibbeld op de personeelsuitgaven? Dan wordt er ook bespaard op kosten van de leidinggevenden en ga je als manager zeker geen nieuwe, nog duurdere leaseauto aanschaffen. Dat lijkt een open deur, maar helaas komen we dit soort zaken in de praktijk nog (te) vaak tegen. Niets werkt méér demotiverend voor medewerkers dan een manager die het gedrag dat hij van zijn mensen vraagt, zelf niet laat zien.
 
Doe het voor je medewerkers en doe het vooral voor jezelf !
 
Wanneer je dus wilt dat je beste mensen blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je ze behandelt. Goede medewerkers zijn trouw, maar hun talent geeft hen een breed spectrum aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Je wil er dus voor zorgen dat ze juist voor jou willen werken!
 
Je eigen High Performance team?
-------------------------------------------------------------
Management en organisatie
 
Tegenspraak
12 eigenschappen van een goede manager
 
22 juli 2014
Altijd positief zijn, delegeren, een mentor zijn voor het personeel wanneer dat nodig is… Een goede manager weet precies hoe hij leiding moet geven. Dit zijn de 12 karaktereigenschappen die iedere goede manager moet bezitten.
 
1. Denk positief
Onderschat de kracht van positiviteit niet. Beschouw iedere situatie als een leermoment.
 
2. Wees eerlijk
Vertel je werknemers altijd de waarheid.
 
3. Delegeer
Als goede manager moet je weten wanneer je werknemers het zelf wel afkunnen. Weersta de verleiding om je met elk wissewasje te bemoeien.
 
4. Communiceer
Problemen in een bedrijf hebben vaak te maken met slechte communicatie.
 
5. Inspireer
Inspireer je werknemers om net zo enthousiast te zijn over het bedrijf als jij dat bent.
 
6. Verbind het team
Focus je met z’n allen op de lange termijn.
 
7. Zorg voor een goede verhouding tussen werk en privé
Mensen presteren beter als hun leven gebalanceerd en op orde is.
 
8. Complimenteer
Een complimentje geeft een boost aan het zelfvertrouwen van werknemers.
 
9. Moedig vooruitgang aan
Als medewerkers groeien in hun werk, worden ze productiever.
 
10. Waardeer je werknemers
Ook de kleine dingen doen ertoe.
 
11. Wees een mentor
Pak de mentorrol op voor het personeel wanneer het nodig is.
 
12. Eerlijkheid boven alles
Als je favorieten hebt in je team, zal de rest van het team je dat niet in dankbaarheid afnemen.
 
 
 
Natuurlijk kun je hier iets aan doen!
We zetten je graag aan het denken! Hoe en waarom hebben wij plezier in ons werk? Wil je meer weten over effectief leiderschap?

De gratis lean workshop om kennis te maken met de methodiek.

Klik hier om je aan te melden

3-4 uur durende workshop georganiseerd door Northeast in samenwerking met: http://www.voocuz.nl/

Plaats: Noord Nederland (afhankelijk van de herkomst van de deelnemers Assen/Groningen)

Accreditatie wordt aangevraagd bij KNMP

*Maximaal 2 personen per apotheek

 

 
 
Doen waar je goed in bent
 
http://www.northeastpersoneelsdiensten.nl/

 Gratis tips ontvangen

Northeast helpt graag om het werk leuker te maken!

 Wat vinden wij belangrijk:
•    Kwaliteit;
•    Geen hoge kosten;
•    Persoonlijke interesse in uw bedrijf of u als persoon;
•    Duidelijke afspraken;
•    Goede samenwerking.

info@northeastpersoneelsdiensten.nl

 Bron: linkedin.com/pulse/waarom-nemen-goede-medewerkers-ontslag-jos-luypaers

Informatie per e-mail ontvangen?