Ellen Kruize 18-4-2017


Wetenschappers hebben bewezen dat: ’…  Ja, zo kunnen we wel een lijstje opnoemen een lijstje van wetenschappelijke onderzoeken die in de media gepubliceerd worden. Vorig jaar mocht je bijvoorbeeld geen 2 liter water per dag drinken en nu mag het wel. We lezen regelmatig van deze onderzoeken. Uiteindelijk zijn er altijd een aantal factoren die terugkomen. Uit deze onderzoeken blijkt dat ontspanning en vertrouwen een grote bijdrage leveren aan de herstellende kracht van je lichaam. Dat klinkt zweverig, maar toch hebben we die kracht allemaal. Je kunt het zien als een soort zelfredzaamheid. Ik spreek over een bijdrage, omdat we ook in veel gevallen zien dat het spijtig genoeg niet goed komt. De druk wordt dan te groot. Dat heb je vaak zelf niet in de gaten.

We zitten veel met onze gedachten in ons eigen hoofd en we verdwalen nogal eens in onze gedachten. Ieder op zijn eigen manier. Niet alleen bij ons, maar bij iedereen om ons heen neemt de werkdruk toe vanwege regels en administratieve taken die ons worden opgelegd. We moeten daar dan een mening over hebben. Moeten we een ander laten weten hoe we over deze regels denken? Helpt dat? Worden onze klanten daar blij van?

Er zijn wel degelijk manieren om onszelf wat meer bewust te worden van zaken. Je voelt het zelf heel goed aan. De momenten waarop je de hele wereld aan kan en de momenten waarop dit juist niet zo is. ‘Luister wat beter naar je lichaam’, wordt er dan gezegd. Het klinkt allemaal zo cliché en wie heeft daar nu tijd voor? En als je er dan tijd voor hebt, hoe doe je dat dan? Dit ‘luisteren naar je lichaam’ is iets waar we gewoon geen tijd voor nemen. Terwijl we wel tijd hebben om bijvoorbeeld uren per dag op onze telefoon te kijken. De prikkels die we daardoor tot ons nemen maken de dagelijkse indrukken die we moeten verwerken vaak alleen nog maar hoger. Je hersenen hebben niet af en toe wat rust nodig. Het mag best wat vaker. Verwen jezelf iets meer.

We klagen over te hoge regeldruk. En we haasten ons door de dag. We hebben geen oog voor onszelf, laat staan voor een ander. Wat als we gewoon accepteren dat er zaken zijn die we niet kunnen veranderen. Dat we een andere houding aan kunnen nemen. Dat we ontspannen en met vertrouwen er samen iets van maken. Soms moet iemand even tegen je zeggen: Maak je niet zo druk! Laten we dat dan, zonder er eerst iets van te vinden, gewoon doen. Relax.

Tip:

Bekijk deze video

Ik help graag om de werkdruk in de apotheek te verlagen, via mijn website kun je contact opnemen en meer lezen over de diensten die we aanbieden.

Lees ook:

 'Houd je doel voor ogen'

 

Informatie per e-mail ontvangen?